Borrar
Urgente El Puente de la Solidaridad de Duque de Gaeta, Ninot Indultat Infantil de las Fallas 2025
Cuadro de Rosa Bartual.
Muere Rosa Bartual, una vida dedicada a la música popular valenciana

Muere Rosa Bartual, una vida dedicada a la música popular valenciana

Fundadora i directora del Cor Popular de Lo Rat Penat, ha realisat una ingent llabor que l’ha permés atesorar un repertori de més de 400 cançons

ENRIC ESTEVE I MOLLÁ. PRESIDENT DE LO RAT PENAT

Miércoles, 7 de octubre 2015, 11:16

Els hòmens i dònes de Lo Rat Penat i el món cultural valencià estan de dol. Sense esperar-nos-ho i en la mateixa discreció i humiltat que demostrà tota la seua vida, Rosa Bartual i Oliver, fundadora del Cor Popular de Lo Rat Penat, nos ha deixat òrfens de la seua companyia, amistat i consell.

Rosa Bartual, dedicà la seua vida a la música, desenrollant, des del Cor Popular de Lo Rat Penat un gran treball etnològic en la recuperació, promoció i difusió de la música popular valenciana, mantenint viva esta flama de la nostra cultura i del nostre patrimoni més autòcton. Des de la seua fundació en 1980 per Rosa Bartual, el Cor Popular, baix la seua direcció, ha realisat una ingent llabor musical que lha permés atesorar un repertori de més de 400 cançons de tot el nostre Regne, de Valéncia, dAlacant i de Castelló, sumant ad açò les gravacions i edicions musicals, que permenten conservar este tesor del patrimoni cultural valencià per a les futures generacions: Arraïls (1982), Cançons Festives (1982), Nadalenques (1983), Mosaic (1982), Missa Popular Valenciana (1982), edició de dos Partitures de la Missa popular valenciana (1985), Cançó de Lluita (1992), Contar i Cantar (1994), Cançons de Nadal (1995), Arraïls (1997, reedició), Nadalenques (1997, reedició), Cançons Festives (1998, reedició), Dos misses valencianes (1997), Cançons de llar i de treball (1998), Cançons de Nadal (1997, reedició), Mosaic de cançons festives (1998), Corona lírica a la Mare de Deu (1998), Cants a la Pàtria (1998), Cançons dOficis (1999), Fa dosmil anys (2000), Cançons de Pasqua i Festa (2000), Cançons de lHorta i del Secà (2000), El conte de la yaya (2001), Homenage a Valéncia (2001), Simfonietta valenciana (2001), Cants en llengua valenciana (2002), Concert Extraordinari (2002), Cançons falleres (2004), Havaneres (2006); DVD El Cor Popular, 25 Aniversari (2005), participant igualment en diverses gravacions de la Federació de Folclor de la Comunitat Valenciana.

La llabor realisada per Rosa Bartual al front del Cor Popular ha segut immensa, mantenint viu un patrimoni cultural immaterial que duna atra manera podríem considerar perdut, ya que per mig de les seues contínues actuacions pels pobles i comarques de la Comunitat Valenciana, sha mantés viva eixa tradició oral de cançons i romanços, que reflexa el dia a dia de la vida del Poble Valencià, i duent i proyectant al mateix temps ben alt el nom de Valéncia per Espanya i per Europa.

El gran triumfo de Rosa Bartual al front del Cor Popular de Lo Rat Penat, ha segut el de mantindre viu en la memòria colectiva dels valencians eixe llegat popular per mig de les seues actuacions: més de mil setcentes actuacions des de que es fundara en 1980, en una mija de més de cinquanta actuacions per any, deixa ben patent lo present que ha estat i està el Cor Popular de Lo Rat Penat en la vida dels valencians.

El 5 doctubre de 2006, lalcaldesa de Valéncia li feu entrega de la Medalla dOr de la Ciutat. Ad eixa petició que feu la Societat dAmadors de les Glòries Valencianes, sadheriren autoritats civils, eclesiàstiques, militars i acadèmiques, institucions, associacions, coleges professionals, entitats i personalitats, i més de 800 adhesions de valencians i valencianes, que volgueren sumar-se a la iniciativa del reconeiximent a tan ilustre filla de Valéncia, lo que dona una idea de lo volguda, apreciada i admirada que fon Rosa Bartual per la societat valenciana.

En Lo Rat Penat quedem desolats per esta pèrdua, perque ella ho fon tot per ad esta institució. Com a president desta institució sempre vaig rebre de Rosa el millor consell, la millor predisposicó a treballar per tot lo valencià i la llealtat duna de les grans dònes de la cultura valenciana. Fon vicepresidenta de Lo Rat Penat i membre de lHble. Consistori de prohoms i prodònes de la Societat dAmadors de les Glòries Valencianes, Medalla dOr de linstitució a més de numerosos premis i distincions

Rosa nos ha deixat en vespres del 9 dOctubre i la Pàtria Valenciana ha perdut a una de les seues grans dònes. El Cor Popular de Lo Rat Penat, el seu cor, cantarà com tot els anys, la vespra deixe dia, el Te Deum en la capella de la Mare de Deu dEl Puig, i pregarem a la Patrona del Regne de Valéncia per Rosa i també per Valéncia, a la que ella dedicà tans anhels i a la que des del cel estic segur de que continuarà dedicant-li els seus desvels.

Esta funcionalidad es exclusiva para suscriptores.

Reporta un error en esta noticia

* Campos obligatorios

lasprovincias Muere Rosa Bartual, una vida dedicada a la música popular valenciana