Les falles de setembre
L'ALAMBOR ·
En totes les cauteles, tindrem per primera volta falles en estiuÒSCAR RUEDA
Domingo, 23 de mayo 2021, 09:32
Secciones
Servicios
Destacamos
L'ALAMBOR ·
En totes les cauteles, tindrem per primera volta falles en estiuÒSCAR RUEDA
Domingo, 23 de mayo 2021, 09:32
L'última assamblea de presidents de falla de Junta Central Fallera recolzà per desbordant majoria la proposta de celebrar les falles de 2021 entre l'1 i el 5 de setembre; una votació precedida per intensos contactes entre els 'agents de la festa' i la ... Conselleria de Sanitat. La mateixa decisió de celebrar falles han pres Torrent, Gandia, Paterna o Burriana, pero no unes atres, en les sonades excepcions d'Alacant, que no plantarà fogueres, i Elda, que podria haver mantengut la tradició fallera de setembre, pero no ho farà.
Vaja d'entrada el respecte cap als que no consideren adequat celebrar enguany la seua festa del fòc. Prou rebolicat està tot i prou creixcuda la falta d'empatia en el que discrepa, com per a escomençar a donar lliçons i llevar raons. Certa és la falta de conexió en la costum de celebrar-les en unes dates concretes, lo que pot causar desfici en els més acèrrims defensors de la tradició. També està la comprensible incertea en quant al perill per a la transmissió del virus, encara que eixa preocupació nos assalte en qualsevol situació quotidiana. L'ajustada situació econòmica és també bona raó per a dubtar; tan ajustada, per cert, com la dels sectors tradicionals que depenen d'ella.
Pero mou a la reflexió que bona part dels ingressos que es diuen trobar a faltar, i de les 'dificultats' festives aduïdes, vinguen condicionats per l'impossibilitat de celebrar discomòvils fins a altes hores de la matinada. I ací és el punt a on diu 'no' l'intransigent romàntic que duem dins. Les falles escomençaren sent els cadafals artístics i satírics que es plantaven i cremaven el mateix dia, lligats a la tradicional pirotècnia valenciana. Ampliaren el camp d'acció ben pronte en el llibret: l'explicació i relació de la falla en vers i en llengua valenciana. El creiximent de les bandes de música valencianes en el sigle XIX -fenomen en pedigrí autòcton per a tots excepte per al ministeri de Cultura- se lligà a la festa de manera indissoluble. I el sigle XX portà la festa total, en una multiplicitat d'actes que l'han enriquida obrint-la a l'exterior, mantenint els seus fonaments.
Aixina que si, constatada la necessitat sicològica i econòmica de fer falles i tancar cicle, hem de descartar actes i celebracions per necessitat sanitària, no passa res per deixar de fer, mes que siga per un any, eixes adicions contemporànees que poc tenen que vore en les raïls de la tradició. Centrem-nos en els pilars de la festa: la falla, la pirotècnia, l'indumentària, la música, la lliteratura festiva. I els fallers que la fan possible. El recent èxit de participació en el concurs de Creus de Maig de Lo Rat Penat és la traca d'eixida cap a l'ilusió de la normalitat que tots volem.
¿Ya eres suscriptor/a? Inicia sesión
Publicidad
Publicidad
Te puede interesar
Publicidad
Publicidad
Esta funcionalidad es exclusiva para suscriptores.
Reporta un error en esta noticia
Comentar es una ventaja exclusiva para suscriptores
¿Ya eres suscriptor?
Inicia sesiónNecesitas ser suscriptor para poder votar.