Apunts de Llengua (www.apuntsdellengua.es) es va presentar en societat a començaments de 2023. Ara, la Conselleria d'Educació i À Punt Mèdia llancen la nova versió, amb un sistema de navegació que permet treballar els continguts segons el nivell educatiu que s'està impartint a les aules —Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat— i també pels nivells de llengua del Marc Europeu Comú de Referència. A més, presenta noves usabilitats, continguts de producció pròpia, incorpora l'anglés i aposta per connectar amb docents i aprenents a través de les xarxes socials.
Publicidad
«Apunts de Llengua no és un curs d'aprenentatge de valencià, sinó que va molt més enllà; és l'aposta dels mitjans públics per a mantindre viu el valencià en la nostra societat», apunta Maria Sanchis, cap de la Unitat d'Estil i Recursos Lingüístics d'À Punt. «Posem a disposició del sistema educatiu els recursos audiovisuals generats en À Punt i redissenyats per als docents i per a la ciutadania que vol aprendre la nostra llengua. És el resultat d'una col·laboració institucional profitosa per a professorat i alumnat; un punt i a part en l'aprenentatge del valencià i fa que esdevinga una activitat lúdica».
L'arquitecta de la plataforma és Carmen Galicia, cap de Desenvolupament de Projectes Tecnològics. «El repte era fer-lo accessible, intuïtiu i que cobrira les necessitats plantejades; sobretot poder integrar-hi totes les ferramentes interactives que s'empren en l'ensenyament, com ara els qüestionaris interactius i les propostes de gamificació. A més, havia de ser viable tant des del mòbil com des de l'escriptori. Hem promogut que l'estudiant deixe de ser passiu per a ser actiu».
Apunts de Llengua està construïda amb 'píndoles d'aprenentatge'. «La píndola és un objecte editorial desenvolupat en exclusiva per a À Punt, en el qual conviuen vídeos o àudios, textos per a ser llegits i activitats relacionades amb la unitat didàctica. És un intermediari entre el llibre de text i el patrimoni audiovisual de RTVV. Partim de l'entreteniment i ho projectem al terreny pedagògic amb les activitats». El defensor a ultrança de les píndoles educatives és Pau Peiró, responsable de Comunicació Multimèdia i nous reptes d'À Punt.
Publicidad
Cada píndola incorpora material audiovisual, subtítols, la transcripció, vocabulari que remet al Diccionari Normatiu Valencià de l'AVL, targetes de gramàtica i ortografia i activitats autocorrectives. «Un dels estímuls ha sigut combinar les píndoles i la resta de materials per a configurar itineraris útils tant per a docents com per autoaprenents; que es van renovant, de forma que superem el concepte del llibre fet i tancat», remarca Peiró.
L'Editorial Bromera s'ha ocupat de catalogar el material audiovisual, editar-lo, acompanyar-lo de continguts específics destinats a l'aprenentatge i dotar-lo d'activitats interactives. Sandra Capsir, subdirectora, destaca que «per a Bromera, esta col·laboració suposa un pas endavant en el nostre compromís social com a empresa, ja que podem posar al servei de la societat tota la nostra experiència de més de 35 anys generant materials per a l'aprenentatge del valencià».
Publicidad
Apunts de Llengua ha apostat per continguts de nova creació que s'adapten a ritmes i llenguatges propis del públic jove. «Hem respost a les peticions del professorat», reivindica Maria Sanchis. «Són productes desenvolupats per Ambra Projectes Culturals en col·laboració amb investigadors, docents i divulgadors en didàctica de llengües, com les 'Llengüetes', els '5 cèntims' i el pòdcast 'Beniparlem'».
I ací entren nous fitxatges; influenciadors del valencià amb una base teòrica sòlida, com Aina Monferrer professora del Departament de Didàctica de la Llengua i de la Literatura de la U.V. Presenta 'Beniparlem' i viralitza per xarxes continguts d'un minut anomenades 'Llengüetes'. Destaca que «Apunts de Llengua representa una aportació única per a l'aprenentatge del valencià, ja que combina la riquesa de l'arxiu audiovisual amb una finalitat didàctica sense precedents. Esta proposta, pionera en les televisions públiques de llengües minoritzades, com és el valencià, representa una aposta innovadora, valenta i amb una sensibilitat excepcional pel plurilingüisme, com demostren sobretot les 'Tiny Tongues', amb les quals s'aprén anglés, però també valencià, tot aprofitant les coincidències en pronúncia, ortografia, lèxic i morfologia entre les dos llengües».
Publicidad
L'altre producte estrela són els '5 cèntims', videolliçons de 10 minuts orientades a aprendre i consolidar la llengua. Les presenta l'actor Nelo Gómez: «El major repte és ser didàctic i divertit alhora, combinar l'entreteniment i la comèdia amb continguts més ardus com la gramàtica o el lèxic. Perquè cal ser rigorós, proper, natural i esbojarrat, per a arribar al públic més jove». Improvisacions? «Les justes, perquè tenia bons guions». El capítol que més li va costar gravar? «Les conjugacions verbals, per descomptat».
Actualment els continguts més visitats són la prova diagnòstica de nivell, 'Beniparlem' i '5 cèntims'. «Des que tenim contingut propi hem duplicat les visites», reivindica Pau Peiró. «El fet de respondre a la demanda de la gent ens ha permés incrementar en un 240% els seguidors en Instagram», assegura Javier Lifante, cap de l'àrea de Digital. «És coherent amb l'estratègia global de l'empresa, que ha convertit À Punt en el mitjà de comunicació valencià amb més seguidors en Instagram i en TikTok, les xarxes socials preferides pels més joves».
Empieza febrero de la mejor forma y suscríbete por menos de 5€
¿Ya eres suscriptor? Inicia sesión
Te puede interesar
Publicidad
Utilizamos “cookies” propias y de terceros para elaborar información estadística y mostrarle publicidad, contenidos y servicios personalizados a través del análisis de su navegación.
Si continúa navegando acepta su uso. ¿Permites el uso de tus datos privados de navegación en este sitio web?. Más información y cambio de configuración.